Thursday 29 December 2011

Matan Abi Syuja’; Jenis-jenis air untuk bersuci.


Kita selalu berbicara tentang isu negara, isu pilihan raya yang semakin hampir, masalah tidak bersetuju dengan Negara Berkebajikan yang PAS bawa, dan masalah-masalah yang lain.

Silakan berbicara tentang apa sahaja isu, namun harus diingat, salah faham tentang ilmu fardu ain seperti masalah air ini menyebabkan hadas kita tidak diangkat dengan sempurna, seterusnya membawa kepada ibadah dan amalan yang tidak sah. 

Nauzubillah.

Benda yang mesti dipelajari sangat banyak. Ilmu di kuliah, asas fardu ain, isu-isu terkini dan lain-lain, sedangkan masa yang ada tidak banyak. Peperiksaan pula sudah nampak bayang-bayang petanda akan tiba tidak lama lagi.

Pandai diperlukan di situ untuk membuang urusan yang memberi untung yang sedikit. Sebetulnya, kita sentiasa berhadapan dengan krisis prioriti setiap masa. Sedikit masa mesti diselit untuk mendalami ilmu fardu ain dalam kesibukan kita mengurus urusan yang pelbagai.

Rasanya sudah banyak kali ikuti kelas pengajian masalah thoharah melalui diskusi kitab seperti Nailur Raja’, Al Minhajul Qawim, dan Matan Abi Syuja’ sendiri, dicampur dengan silibus yang sudah belajar semasa zaman persekolahan dahulu. Peliknya setiap kali belajar, pasti kita dapat kesan rupanya masih banyak kesalahan yang kita lakukan dalam masalah yang paling asas ini. Takut kalau-kalau ibadah yang dilakukan selama ini tidak sah. 

Sebagai ulangkaji dan perkongsian, dituliskan di sini tentang air yang diharuskan untuk bersuci.

Air yang diharuskan untuk bersuci ada tujuh iaitu air hujan, air laut, air sungai, air telaga, air mata air, air salji, dan air al-barad.

Air al barad  selalu disebut sebagai air embun. Tetapi selepas ustaz bertanya kepada Syeikh Said Syaltut rupa-rupanya air al barad di sini bermaksud air yang turun dari langit kemudian membeku. Dengan kata lain air hujan batu.

Air embun dalam bahasa Arab ialah الندي.

Tidak pasti kenapa penggunaan perkataan al barad di Mesir berbeza dengan di Malaysia. Lain kali boleh cuba cari jawapan perbezaan ini.  

Semoga Allah merahmati salah seorang daripada kami yang bertanya kepada Ustaz Hairul tentang masalah mandi wajib sehingga membuka sesi soal jawab yang panjang tentang masalah ini. Sesi ini banyak membetulkan salah faham tentang mandi wajib sebahagian daripada kami selama ini. Alhamdulillah.

Peluang sentiasa ada untuk membaiki diri dan amalan supaya diterima Allah.

Sekadar ini sahaja. Tidak boleh banyak-banyak.

Kena sikit-sikit.

Allahu a’lam.




No comments:

Post a Comment

Catatan lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...