Wednesday 28 December 2011

Silsilah; Hadis Nakhlah.

Silsilah di atas bermaksud Silsilah Hadith-hadith Terpilih iaitu sebuah buku yang sangat bermanfaat ditulis oleh Ustaz Hairul Nizam bin Mat Husain yang kami belajar daripada beliau di Madrasah Imam Nawawi, PCM.

Kelas pengajian hadis ini diadakan dua minggu sekali. Sepanjang tempoh dua minggu berulang-alik ke kuliah dan mustasyfa sambil mengintai mata pesakit, kelas pengajian hadis ini menjadi taman untuk kami berehat melepaskan lelah sambil mendengar sabda Sang Kekasih Nabi SAW. Memang betul, mendengar hadis-hadis Nabi SAW sangat mujarab untuk melembutkan hati dan mengembalikan semula tenaga yang hilang.

Buku bermanfaat ini memuatkan hadis-hadis pilihan daripada kitab Sahih Bukhari. Buku silsilah pertama dan kedua masing-masing mengumpulkan sepuluh hadis terpilih dalam kitab/bab al-Ilmi dalam Sahih Bukhari. Katanya Ustaz Hairul sekarang ini sedang dalam proses menyiapkan buku silsilah yang keempat. Semoga beliau dibantu Allah.

Method penulisan buku ini sangat menarik dan mudah difahami oleh orang awam seperti kita. Setiap hadis hanya disertakan dengan rawiyyul a’la (perawi tertinggi iaitu para sahabat) sahaja bersama dengan sedikit biodata, keterangan hadis, dan seterusnya pengajaran-pengajaran daripada hadis.

Paling istimewa tentang buku ini ialah penulis mendatangkan pendapat para ulama Al Azhar yang beliau sempat tanya sendiri tentang beberapa huraian dan maksud hadis, selain mengemukakan pandangan daripada para ulama silam melalui kitab-kitab muktabar mereka. Juga, sanad hadis-hadis dalam buku ini juga bersambung kepada Imam Bukhari melalui Syeikh Sa'd bin Sa'd Jawish.

Seingatnya kali pertama kelas ini diadakan ialah pada pertengahan tahun 2010, dan sekarang Alhamdulillah, kami sudah baca hadis yang ketiga dalam buku silsilah yang kedua iaitu hadis ‘Pertemuan Sayidina Dimam dengan Nabi SAW’. 

Untuk kali ini ialah ringkasan tentang Sayidina Ibnu Umar, perawi kepada hadis yang kedua iaitu Hadithun Nakhlah.

Matan hadis.

Daripada Ibnu Umar RA daripada Nabi SAW bersabda “ Sesungguhnya di kalangan pokok-pokok ada satu pokok yang daunnya tidak gugur. Pokok itu umpama seorang Muslim. Nyatakan kepadaku apakah pokok itu?”

Ibnu Umar berkata “ Para hadirin meneka bahawa pokok itu adalah pokok (yang tumbuh di kawasan) luar al-Madinah.” Kata Abdullah (Ibnu Umar),”Saya pula meneka di dalam hati saya bahawa pokok itu adalah pokok kurma.”

Kemudian para hadirin berkata,”Ceritakan kepada kami apakah pokok tersebut wahai Rasulullah?” Rasulullah SAW bersabda, “Ia adalah pokok kurma.”

Biodata perawi.

Sayidina Abdullah Ibnu Umar ialah adik lelaki kepada Ummul Mukminin Sayidatina Hafsah RA, dan mereka berdua ialah anak kepada Sayidina Umar al Khattab. Rupa-rupanya Sayidatina Hafsah merupakan anak dan ‘ibu’ kepada Sayidina Umar al Khattab, dengan kata lain ibu bagi orang-orang beriman (ummul mukminin).

Sayidina Ibnu Umar pernah bermimpi diperlihatkan neraka ketika sedang tidur di dalam masjid lalu mengadu kepada kakak beliau, sehingga kakak beliau memberitahu Nabi SAW.

Lalu Nabi SAW bersabda, “Lelaki yang baik adalah Abdullah. Kalaulah beliau melakukan solat pada waktu malam.” 

Sayidina Ibnu Umar sebelum ini tidur pada waktu malam sehingga bermimpi diperlihatkan neraka, dan jawapan daripada Nabi SAW apabila Sayidatina Hafsah mengadu kepada Baginda SAW pula mengaitkan Sayidina Ibnu Umar dengan solat malam. Ibnu Hajar al-Asqalani membuat kesimpulan daripada hadis ini mengatakan solat malam boleh mencegah seseorang daripada api neraka.

Diceritakan bahawa Sayidina Ibnu Umar selepas itu tidak lagi tidur malam kecuali sedikit.

Kelas berjalan hampir dua jam, jika ingin tulis semua yang kami dapat daripada kelas ini bermaksud kami mesti menulis sebuah buku, lantaran hikmah yang begitu melimpah. Cukup setakat sedikit maklumat tentang perawi. Cara yang paling baik ialah pembaca hadir sendiri ke majlis ini atau cari rakaman pengajian daripada sesiapa.

Tulisan ini pula ialah ringkasan daripada pengajian sebagai ulangkaji bagi saya dan sebagai perkongsian bagi pembaca, serta sebagai semakan bagi para tolibul ilmi di luar sana yang dapat mengesan sebarang salah faham saya terhadap hadis mulia Nabi SAW.

Ambil galah tolong jolokkan. 

 


No comments:

Post a Comment

Catatan lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...