Tuesday 17 January 2012

Surah Terminat.





Ammu Abdul Majid, tuan rumah masa kami tinggal di Bait Zulmasjidain ketika tahun satu dulu pernah tanya kami satu soalan.  

 “Apakah surah dalam Al Quran yang kamu paling suka?”

Saya tidak dapat jawab pada waktu itu, kerana tidak pernah terlintas ditanya soalan seperti ini dan saya sendiri tidak tahu apakah surah yang saya paling minat.

Saya boleh jawab dengan lancar kalau orang tanya apa makanan kegemaran kamu, atau apa tempat yang kamu suka lawati, atau apakah buku yang kamu suka baca, dan soalan yang seumpama. Bahkan saya boleh beri beberapa jawapan kalau mahu.

Tapi untuk jawab soalan yang satu ini rasa seperti seorang budak darjah satu disuruh jawab soalan Matematik Tambahan.

Tidak pasti adakah sebab kejahilan saya yang tidak faham maksud ayat-ayat Allah, atau saya faham sebenarnya tapi tidak mahu menghargai, atau mata saya yang tidak nampak tinggi mana sebenarnya nilai sebuah kitab suci ini.

Baru saya sedar rupa-rupanya saya tidak adil terhadap kitab Allah, kerana bila tidak dapat jawab soalan ini seolah-olah tidak ada satu surah pun dalam Al Quran yang menarik minat saya, sedangkan pada hari akhirat nanti kitab inilah antara syafaat yang diharap-harapkan.

Sudah beberapa tahun tidak jumpa dengan ammu Abdul Majid, dan kalau jumpa dengan dia nanti harapnya saya sudah ada jawapan.



No comments:

Post a Comment

Catatan lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...