Sunday 4 December 2011

Jaga mata.


Keluar dari rumah bermaksud kita mempertaruhkan iman.

Bukan senang untuk jaga mata, terutama untuk tidak pandang ke tempat yang Allah marah. Sepanjang perjalanan ke kuliah atau hospital merupakan perjudian sama ada kita menang dengan hawa nafsu atau sebaliknya, kita menjadi hamba kepadanya. Kami belajar tentang kesihatan mata, tapi menjaga mata supaya tidak disentuh oleh api neraka tidak diajar dalam Ophthalmology.

Tidak tahulah kenapa, banat di tanah Mansurah ini tidak mahu bekerjasama membantu kami lelaki untuk menjaga kesihatan iman mata kami. Mungkin mereka tidak kisah sekiranya mata kami ini dipenuhi selaput dosa. Kami lelaki nampaknya mesti berdikari.

Banat yang menutup maruah diri mereka dengan baik sehingga terhijab pandangan mata lelaki, kami ucapkan jutaan terima kasih. Hanya Allah sebaik-baik pemberi balasan.

Melayari internet juga sama. Dosa dan pahala ditentukan hanya dengan satu klik sahaja.

Pandangan merupakan panahan dari panahan syaitan. Ini peringatan yang kita warisi daripada Nabi SAW.

Mungkin antara solusi yang ada ialah kami lelaki tidak perlu keluar ke kuliah dan memutuskan talian internet di rumah, semata-mata untuk menjaga agama kami. Ini mungkin satu pilihan. Risikonya ialah Islam akan dicemuh kerana pilihan ini. Kolot dan sebagainya.

Pilihan kedua ialah kita keluar ke kuliah dan melayari internet, sambil hati kita berdetik dengan hadis Nabi SAW ini;

النظرة سهم من سهام إبليس من تركها من مخافتي أبدلته إيمانا يجد حلاوته في قلبه

“Pandangan itu adalah salah satu anak panah di antara panah iblis, siapa yang meninggalkannya karena takut kepadaKu maka akan Aku gantikan dengan keimanan, yang ia dapatkan halawahnya (manisnya) di dalam hatinya” (HR ath-Thabrani dan al-Hakim)

Kita bebas memilih sebenarnya.  

Halawah atau panahan.

Jangan tanya nafsu.

Tanyalah iman.

“Katakanlah kepada laki-laki yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya..” An Nur,30.


No comments:

Post a Comment

Catatan lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...