Friday 16 December 2011

Hari ini hari Jumaat.


Penting, supaya kita dapat rasa hari ini tidak sama dengan hari-hari yang lain.

Khutbah Jumaat sebentar tadi, khatib bercerita tentang hari Jumaat. Bermula daripada kelebihan hari Jumaat, persiapan untuk menyambut hari Jumaat, seterusnya adab-adab khusus pada hari Jumaat.

Orang-orang Mesir mendengar dengan khusyu’ tidak tidur. Memang begitu solat Jumaat dan apa sahaja ceramah di sini, mereka memang tidak tidur. Kalau yang tertidur pun mungkin segelintir pelajar kita yang kepenatan selepas tidak tidur semalaman untuk bermunajat dan menghafal ilmu. Mungkin kerana khatib di sini berkhutbah, bukan membaca khutbah. Mungkin juga isi-isi yang disampaikan padat dan berisi serta menyentuh pelbagai isu.

Tidak terlintas untuk banding dengan khutbah di Malaysia, kerana berapa banyak teks yang dibaca khatib di Malaysia mampu memberi kesan. Asalkan sahaja isi khutbah berani mengatakan yang hak itu ialah hak dan yang batil itu ialah batil, tidak menjaga kepentingan sesiapa.

Banyak juga masjid di Malaysia yang isi khutbah mereka menarik dan memberi banyak input. Kalau yang sebaliknya itu, bermaksud kita masih tidak pandai pilih tempat untuk solat Jumaat.

Mungkin ini ialah sedikit perkongsian tentang khutbah Jumaat sebentar tadi, secara ringkas.

Adab-adab pada hari Jumaat ialah mandi sunat hari Jumaat, potong kuku dan rambut ( pembaca faham, tidak perlukan huraian),memakai wangian, datang awal ke masjid, membaca surah As Sajadah dan Al Insan pada solat Subuh, membaca surah Al Jumuah dan Al Munafiqun pada solat Jumaat, membaca surah AL Kahfi, banyakkan berselawat kepada Baginda Nabi SAW, dan lain-lain.

Antara kebesaran hari Jumaat ialah Nabi Adam dijadikan pada hari ini.

Persediaan untuk menyambut hari Jumaat pula saya gagal untuk tulis di sini, kerana konsentrasi tumpul semasa khatib tengah bercerita tentang hal ini.

Masih banyak lagi sebenarnya isi khutbah yang menarik, ditambah pula khatib sertakan sekali dengan dalil-dalil hadis Nabi SAW, sehingga kami rasa Baginda SAW begitu hampir dengan kami. Mungkin lain kali kena bawa pen dan kertas, supaya boleh tambat ilmu dan tidak dibiar terlepas begitu sahaja.  

Hukum menulis semasa khatib tengah berkhutbah?

Saya tidak tahu.

Tulisan ini ditulis dengan kelajuan turbo, kerana masa sangat sempit. Sekadar tulisan ringkas untuk merayakan hari mulia Sayyidul Ayyam.

Selamat Menyambut Hari Jumaat.



No comments:

Post a Comment

Catatan lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...