Monday 19 December 2011

Matan Waraqat ; Mukaddimah.


Waraqat ialah ilmu usul fiqh, dikarang oleh Imam Haramain al Juwaini.

Waraqat bermaksud helaian kertas, simbol kepada sifat tawadhu pengarang hanya menamakan buku yang bermanfaat ini sekadar helaian kertas, padahal buku ini sangat berjasa kepada dunia keilmuan Islam. Ust Hairul tunjuk kepada kami salinan manuskrip matan ini, memang betul-betul beberapa helaian ringkas.

Pada mukaddimah kitab, pengarang menjelaskan maksud istilah Usul, Furu’, dan Fiqh. Perbincangan kami hanya sempat membahaskan perkataan usul dan furu’ sahaja.

Usul bermaksud sesuatu yang dibina atasnya.

Furu’ pula bermaksud sesuatu yang dibina dari benda lain. Pengarang mendatangkan perkataan furu’ sebagai perbandingan kepada perkataan usul, supaya kita mampu memahami maksud kedua-dua istilah dengan lebih baik.

Satu soalan yang ditanya oleh hadirin, apakah ada kemungkinan para Imam yang berijtihad terlepas pandang mana-mana hadis atau sumber hukum?

Ust jawab kemungkinan itu ada, tetapi kemungkinan itu sangat kecil, kerana seorang ulama yang layak berijtihad mesti mempunyai ilmu yang luas.

Segala puji bagi Allah, kelas pertama pengajian matan Waraqat bersama Ust Hairul Nizam pada 13 Disember 2011 baru-baru ini berjalan dengan baik. Pernah ikuti sebelum ini pada tahun 2009 tapi tergendala kerana beberapa halangan, dan sekarang terpaksa dimulakan dari awal semula.

Mungkin sedikit kelebihan kami pada kali ini dapat sanad yang bersambung kepada pengarang melalui Syeikh Sa’d bin Sa’d Jarwisy, diijazahkan oleh Ustaz.

Selepas berbincang dengan Ustaz, kami ambil keputusan untuk baca matan sahaja dan bukan syarah, supaya perbincangan tidak terlalu luas dan dalam, sesuai dengan kapasiti pelajar perubatan.

Semoga Allah membuka jalan bagi kita untuk menyelami rahsia kitab ini, sebagai satu usaha untuk memahami bagaimana hukum perundangan Islam berdiri. 

No comments:

Post a Comment

Catatan lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...