Thursday 22 December 2011

Matan Abi Syuja’; Pengarang.


Buku ini ialah buku feqah mazhab Syafie, juga dikenali sebagai al Ghayah wa al-Taqrib ditulis oleh Qadhi Abu Syuja’

Pada kelas pertama baru-baru ini hanya sempat belajar tentang perihal pengarang sahaja.

Antara yang menarik ialah perkataan daripada Qadhi Abi Syuja’ yang berkata “ Telah minta kepadaku beberapa orang daripada sahabatku untuk aku menulis sebuah buku feqah ringkas dalam mazhab Syafie..”

Kajian daripada para ulama menunjukkan sahabat yang dimaksudkan oleh Qadhi sebenarnya ialah para murid beliau. Sekali lagi contoh mulia sifat tawadhu’ ulama yang memanggil murid-murid beliau dengan panggilan sahabat dan bukan murid, sedangkan beliau pada waktu itu ialah Qadhiyyul Qudhah, iaitu Qadhi kepada para Qadhi.

Qadhi Abu Syuja’ hidup sehingga umur 160 tahun. Tubuh badan beliau masih sihat dan bertenaga, sehingga menimbulkan rasa hairan orang ramai. Beliau menjawab ;

“Aku menjaga tubuh badan aku semasa muda (daripada melakukan maksiat kepada Allah), kemudian Allah menjaga tubuh badan aku ketika aku tua.”

Ini ialah beberapa perkongsian hasil pengajian pertama. Maklumat selebihnya tentang pengarang saya syorkan pembaca baca tulisan ini.

Alhamdulillah, matan yang dibaca ini juga bersambung sanad kepada pengarang Qadhi Abu Syuja’ melalui Syeikh Sa’d bin Sa’d Jarwisy, juga diijazahkan oleh ustaz.

Matlamat pengajian bukan untuk sanad, dalam masa yang sama tidak menafikan sanad sebagai keistimewaan umat Islam dalam menjaga amanah ilmu yang tidak dimiliki oleh umat lain, dan sebagai bukti bahawa Islam menekankan supaya belajar mestilah berguru.

Sebahagian hadirin bertanya tentang adab yang mesti disebut apabila ada yang mengijazahkan kepada kita sanad. Kita boleh jawab Qabiltu atau Qabilna, walaupun menurut Syeikh Yusri sebenarnya lafaz terima ini bukanlah syarat.

Mula belajar matan ini pada tahun 2006 sehingga 2010, daripada bab thoharah sehingga bab nikah, kemudian tergendala juga kerana beberapa halangan, dan kini kami bermula sekali lagi daripada muka surat satu. Betul rupanya pesan seorang kawan, mesti selalu solat hajat supaya kitab yang dibaca mampu dikhatam dan difahami dengan baik.

Salah satu kata hukama menyebut, “Sesiapa yang mendengar ilmu kali ke seribu tidak sama ghairah ketika dengar kali pertama tidak dikira penuntut ilmu.”

Kata-kata ini sekarang menjadi ujian.



No comments:

Post a Comment

Catatan lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...