Thursday 8 December 2011

Antara berukhuwah dan berprinsip.


Kita diajar supaya berbaik-baik dengan semua orang. Ini dipanggil ukhuwah Islamiyyah, iaitu persaudaraan Islam kerana kita mempunyai akidah yang satu. Kita dilarang daripada menyakiti saudara kita yang lain, walaupun dengan sepatah perkataan.

Aman damai, seronok, tenang, tenteram, bahagia, gembira, tiada masalah, bukan?

Semakin lama hidup, fikiran mula berfikir banyak perkara, diri terdedah kepada banyak maklumat dan aliran pemikiran, proses memandang sesuatu isu mula terbentuk, diri menjadi semakin matang, dan perubahan ini sentiasa bergerak dan tumbuh dengan pesat, sehingga akhirnya identiti dan prinsip mula terbina dalam diri.

Perbezaan pendedahan yang diterima dan cara memproses kembali maklumat yang diterima, serta alat yang kita gunakan untuk memproses itu, menghasilkan identiti dan prinsip yang berbeza. Perbezaan ini berlaku tidak kira sesiapa. Antara kawan dengan kawan, antara junior dan senior, antara murid dan guru, bahkan lebih dari itu, antara anak dan ibu bapa.

Di sini bermula dilema.

Ukhuwah atau prinsip?

Memilih prinsip dan pandai pula jaga ukhuwah, inilah si bijak. Memilih prinsip tetapi mencampak ukhuwah, kita telah hilang satu nikmat. Memilih ukhuwah sehingga prinsip tergadai, takut-takut kita ialah si lalang.

Tidak memilih ukhuwah mahupun prinsip, minta maaf, saya membebaskan diri daripada memberi sebarang ulasan.

Dilema yang sama pernah berlaku kepada Sayidina Mus’ab bin Umair, ketika beliau diuji antara akidah dan ibu.

“Sekiranya ibu diberi 100 nyawa, dan nyawa ibu melayang satu demi satu, aku tetap tidak akan meninggalkan agama Islam yang aku anuti ini.”

Lidah tegas menyatakan prinsip, tapi hati tetap mengiktiraf ibu sebagai ibu. Akidah selamat, adab seorang anak tidak tercalar, contoh mulia yang layak diikuti.

Ujian prinsip ini berlaku lama dahulu ketika zaman Nabi SAW.

Jumaat ini, ujian yang sama akan menguji kita.

Ubai atau Iskandar?

Warga Mansurah, selamat mengundi.

No comments:

Post a Comment

Catatan lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...