Monday, 10 December 2012

Ingatan tentang ujian.

Hidup ini ujian.

Kadang-kadang ingatan tentang musibah dan ujian yang pernah menimpa datang tanpa dijemput. Musibah yang sudah lama berlalu, namun sakit yang dibawa seolah-olah baru terjadi sekejap tadi.

Segala puji bagi Allah yang telah mengutus seorang Nabi kepada kita lalu Nabi mulia itu mengajar kita doa ucapan istirja' ini apabila ditimpa musibah.

اللهم اَجِرْنِي في مُصِيبَتِي, واخْلٌولِي خيرًا منها.

“Ya Allah, berilah pahala kepadaku dari musibah ini, dan berilah kepadaku ganti yang lebih baik dari musibah ini.”

Ummu Salamah diuji dengan kematian Abu Salamah, suaminya, lalu beliau membaca doa ini. Allah menganugerahi beliau sebaik-baik manusia sebagai ganti, Nabi Muhammad SAW.

Ujian ialah pertarungan sengit seorang hamba untuk kekal berbaik sangka kepada Tuhannya, serta tidak putus harapan kepada-Nya.

Membaca doa ini setiap kali ingatan musibah lama melintas, sangat mujarab untuk menghilangkan kesedihan dan putus asa, di samping janji pahala yang dilafaz oleh Baginda SAW;
  
“Barang siapa yang ditimpa musibah lalu ia ingat akan musibah itu, serta memperbaharui ucapan istirja’ walaupun sudah berlalu masanya, maka Allah akan memberi pahala kepadanya sebesar pahala saat ia ditimpa musibah itu.” Riwayat Ibnu Majah.

Amin.


No comments:

Post a comment

Catatan lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...