Sunday 22 January 2012

The Art Of War.





The Art Of War ialah sebuah buku hebat berkenaan strategi peperangan ditulis oleh Sun Tzu seorang panglima perang dan ahli falsafah berbangsa China, diterjemah ke dalam bahasa Inggeris oleh Lionel Giles. Buku ini berkenaan strategi peperangan namun yang istimewa ialah idea dan prinsip yang diajar oleh Sun Tzu turut digunakan dalam strategi pemasaran.

Baru-baru ini kami ahli rumah bertiga ambil bahagian dalam jualan pada Hari Usahawan Medik. Pengalaman masing-masing dalam persatuan diguna dalam perniagaan kali ini. 

Kemahiran merangka strategi, kebolehan memanfaatkan sumber yang ada, kemampuan untuk mengurangkan kos dan risiko dengan untung yang maksimum, bagaimana menempatkan produk kami dalam persaingan yang sengit, kemahiran menilai peluang dan ancaman, tidak takut mengubah strategi atau fleksibiliti jika mengesan sebarang bahaya, tetap dalam satu perancangan sehingga datang perancangan yang lain, kepentingan post mortem, dan kemahiran-kemahiran yang lain.

Bunyinya seperti mahu bersaing dengan syarikat Apple atau Microsoft padahal kami cuma jual dadih saja :)

Hal ini menyedarkan kami satu perkara, iaitu kebolehan memanfaatkan satu jenis ilmu untuk digunakan dalam situasi yang pelbagai.

Berapalah sangat untung jualan dadih kami jika dibandingkan dengan untung jualan Nasi Ayam Hainanese atau Sate Shis Thowuk  atau Nasi Tomato rakan-rakan kami yang lain, apatah lagi kalau banding dengan keuntungan rakan-rakan kami yang berjaya mengurus pelanggan untuk tunai umrah di Mekah atau perniagaan-perniagaan yang lain. 

Dikelilingi oleh mereka yang lebih berjaya menyedarkan kami satu lagi perkara.

Kita tidak perlu tunggu nikmat yang besar untuk mengucap puji kepada Allah.

Alhamdulillah.


No comments:

Post a Comment

Catatan lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...