Wednesday 4 January 2012

Antara bahu dan amal Islami.

Terlibat dalam amal Islami, antara cubaan kritikal yang akan dihadapi ialah ujian persahabatan.

 Amanah amal Islami mesti dipikul bersama. Apabila salah seorang anggota cenderung menjauhkan diri dan cuma memikul amanah ini hanya pada bucu dan penjuru yang ringan, bebanan yang dipikul tidak akan seimbang. Akhirnya, ada bahu yang akan senget kerana bebanan ini.

Mungkin tanpa disedari, kitalah sebenarnya penyebab kepada bahu sahabat yang senget itu. Mungkin dalam situasi yang lain, bahu kita itulah sebenarnya yang sedang senget.

Kalaulah kita ialah penyebab itu, maka harus sentiasa muhasabah dan selalu pandang bahu sahabat-sahabat di sekeliling, takut-takut ada yang senget. Jika mampu dan kebetulan bahu masih kosong, tidak salah bahkan sebaik-baiknya minta supaya sedikit bebanan itu dipindahkan ke bahu kita. Mesti sahabat kita itu akan mengucapkan setinggi-tinggi rasa syukur kepada Allah atas nikmat persahabatan.

Kalaulah bahu kita itu yang sedang senget, carilah sesiapa sahaja sahabat yang memahami, kalau-kalau ada yang  sudi menumpangkan bahunya kepada kita. Kalaulah tidak ada yang memahami atau sebenarnya keadaan yang tidak memungkinkan, maka ingatlah sebenarnya kita masih ada Allah, Tuhan yang telah mengurniakan Nabi Harun kepada Nabi Musa sebagai teman dalam berdakwah.

Elakkan diri selincah mungkin daripada terkena batu api lontaran syaitan yang mahu merosakkan persahabatan, kerana amanah ini dipikul bukan kerana sesiapa, tetapi kerana keyakinan kita kepada kehidupan selepas kematian nanti. 



No comments:

Post a Comment

Catatan lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...