Thursday 12 January 2012

Tsaqafah Daieyyah Medik.



28 dan 29 Januari 2012 nanti akan ada LIFE untuk pelajar-pelajar tahun satu. Salah satu tajuk yang akan dibentangkan ialah tajuk Tsaqafah Daieyyah.

 


Dulu masa saya tahun satu dan dua ada sertai program Kolokium Ilmuwan yang DPMM (Dewan Perwakilan Mahasiswa Mahasiswi Mansurah) anjurkan. Kami dibentangkan dengan tajuk ini.

Nak tengok apakah ilmu yang mesti ada bagi para daie? 

Pembaca boleh baca tulisan saya sebelum ini.

Saya pernah tanya soalan kepada pembentang yang bentang kepada kami tajuk ini dahulu. 

“Adakah logik kami pelajar perubatan untuk kuasai semua ilmu ini? Dalam masa yang sama pelajaran di kuliah perubatan bukanlah sedikit.”

Balasan daripada pembentang.

“Tidak mustahil sekiranya anda susun masa anda dengan baik.”

Huraian berhenti di situ. 

Selepas beberapa tahun, sekarang, saya cuba menilai semula kenyataan pembentang itu terhadap ilmu-ilmu yang mesti dikuasai oleh pelajar perubatan yang terlibat dalam kerja Islam.

1.Silibus ini mudah dan tidak mudah. 

Tidak mudah bila kita mahu belajar secara terperinci sehingga perbahasan perkara-perkara cabang dan furu'.

Mudah apabila perbincangan setiap cabang ilmu itu dikecilkan dan hanya menyentuh perbahasan yang pernting sahaja sekadar mendapat gambaran dan idea secara kasar.

Adapun perbincangan secara dalam ini sebenarnya hanya ditekuni oleh ahli dalam bidang masing-masing.

2.Selit sedikit masa pada musim kuliah.

Kalau mahu belajar agama pada musim kuliah sedang rancak, saya cadangkan ambil beberapa jam sahaja dalam masa seminggu atau dua minggu.

Yang penting, jangan tidak ada langsung dan kalau ada, dalam dos yang sesuai.

Berbeza mengikut keberanian dan kegagahan masing-masing.

3.Tumpu pada waktu cuti.

Boleh pilih sama ada pada cuti winter atau cuti summer. Pada waktu ini silakan untuk tadah kitab dari pagi sampai pagi esok sekalipun.

Antara risiko yang kena pertimbangkan;

Sibuk dengan banyak aktiviti musim cuti sehingga lupa dengan cita-cita ini. Cita-cita tinggi ini akhirnya bertukar jadi angan-angan yang rendah.

4.Siapa yang akan ajar?

Pelajar perubatan boleh belajar daripada Syeikh Al Azhar kalau mahu. Cuma pastikan bahasa Arab fushah dan ammiyyah berfungsi dengan baik. Kalau bahasa Arab masih lemah tidak ada masalah kerana boleh baiki dari masa ke masa.

Antara risiko yang mesti difikirkan ialah perbincangan para ulama Al Azhar selalunya perbincangan tajuk yang tinggi di samping huraian yang dalam dan luas sesuai dengan tahap ilmu dan majlis ilmu yang mereka kendalikan. Walaupun begitu masih ada majlis ilmu yang dibuka untuk orang awam. Pelajar perubatan yang ada asas agama masih boleh faham walaupun tidak semua. 

Salah satu tips yang diwarisi daripada abang-abang lama ialah tanya kepada rakan yang faham selepas selesai setiap majlis ilmu bersama ulama. Sebab itu pelajar perubatan yang mahu masuk ke majlis para ulama Al Azhar sebaik-baiknya cuba bawa rakan-rakan daripada pengajian agama.

Kalau pelajar jurusan agama yang ajar? 

Ini antara pilihan utama, dan saya rasa mula belajar asas-asas agama daripada pelajar- pelajar Malaysia yang mengambil jurusan agama di sini sangat membantu kepada kefahaman. Mungkin sebab bahasa Melayu yang digunakan, perbincangan yang tidak terlalu dalam dan luas, pengurusan masa yang lebih anjal dan lain-lain.

Antara kemungkinan yang mesti difikirkan ialah tidak semua pelajar Malaysia jurusan agama sudah kuasai silibus ini dengan baik kerana mereka juga dalam tempoh belajar. Antara lain mereka juga sibuk dengan kuliah dan pelbagai aktiviti persatuan.

Saya tidak tipu bila saya kata mencari guru atau pembimbing yang sanggup mengajar silibus agama ini antara cabaran terbesar yang dihadapi pelajar perubatan yang mahu belajar agama.

5.Mulakan dengan buku-buku yang ringkas dahulu.

Sebolehnya cuba elakkan daripada memulakan baca syarah (huraian kepada matan) sebelum matan, apatah lagi terus lompat baca hasyiah (huraian kepada syarah) sebelum selesai baca matan dan syarah. Keadaan ini kurang selamat untuk perahu-perahu kecil seperti kita.

Tidak mustahil sebenarnya semua ilmu ini boleh dikuasai sekiranya kita mengecilkan tajuk perbincangan dan memilih buku-buku yang ringkas bagi setiap cabang ilmu.

Sangat bagus juga kalau perbincangan setiap cabang ilmu hanya menggunakan kertas kerja yang sudah diringkaskan oleh sesiapa.

Boleh juga kalau ingin baca buku-buku besar tulisan ulama dengan bacaan secara cepat dan hanya menyentuh perbincangan yang penting sahaja seperti bacaan secara daurah kitab atau bedah buku.

Cara ini banyak menjimatkan masa tanpa mengurangkan kefahaman terhadap pelajaran walaupun tidak sedalam bacaan secara talaqqi. Sekurang-kurangnya kita sudah ada idea asas bagi setiap cabang ilmu.

Antara tahu sedikit dan tidak tahu langsung, saya pilih yang pertama.

6.Bukan syarat untuk habiskan silibus semasa pengajian 1st degree.

Bermaksud kalau tidak mampu untuk habiskan sejak tahun satu hingga tahun enam, kita masih ada masa selepas balik bekerja nanti.

Kalau betul orang kata masa kerja nanti sangat sibuk, mungkin boleh tadah kitab secara bulanan. Sebulan sekali atau beberapa kali dalam sebulan atau dwibulanan, bergantung pada tahap kesibukan waktu itu. 

Hal yang sama juga bagi mereka yang mahu sambung kepakaran dalam apa sahaja cabang ilmu perubatan nanti.

Konsep yang kita pegang ialah belajar agama ini bermula dari kita kecil dan berterusan sampai tiba waktu orang masukkan kita ke dalam liang lahad nanti. Tidak perlu tergesa-gesa.

Sekadar jangkaan masa depan.

7.Tsaqafah daieyyah versi medik.

Setakat ini belum ada lagi versi medik. Mungkin boleh dipertimbangkan dan disusun oleh mereka yang ahli.

Ini kalau kita mahu lihat hasil dalam masa enam tahun minimum pelajar perubatan di sini dengan mengambil kira beberapa faktor yang mendasari kebanyakan pelajar perubatan;

-Asas bahasa Arab sama ada rendah atau tidak ada langsung.
-Asas ilmu agama yang belajar masa sekolah dahulu tidak banyak. Walaupun dia lepasan sekolah agama sekalipun.
-Terlibat dalam pelbagai urusan lain yang memerlukan masa yang banyak juga. Sebagai contoh persatuan, mengikuti kelas tambahan perubatan, tunai haji atau umrah, urusan kahwin, melancong, dan lain-lain.  

Saya rasa masalah yang sama juga dihadapi oleh sebahagian kecil pelajar jurusan agama. Kalau berbeza pun dengan relatif yang sangat kecil.

Kalau hasil yang kita mahu bukan dalam tempoh masa enam tahun di sini bahkan tambahan masa bertahun-tahun seperti dalam item nombor 6 di atas, maka elok dikekalkan cadangan asal yang para ulama tetapkan.

8.Dahulukan dengan yang paling penting.

Seeloknya dimulakan dengan tiga ilmu fardhu ain yang wajib dikuasai oleh setiap mukallaf iaitu fiqh, akidah, dan tasawuf.

 Rumusan atau pandangan ini berdasarkan kepada situasi pelajar perubatan di Mesir. Walaupun begitu tetap boleh dinilai dan diaplikasi dalam situasi pembaca yang pelbagai.

Pembaca tidak ditegah daripada berbeza pendapat dengan saya.

8.Kalau tidak sempat habis semua silibus ini sebab kita mati dulu?

Sekurang-kurangnya kita sudah cuba yang terbaik.

Dan Allah tahu kita telah cuba.=)

Allahu a’lam.


No comments:

Post a Comment

Catatan lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...