Thursday 24 January 2013

Catatan 12 Rabiul Awal 1434 hijrah.


بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah, cuti musim sejuk pada tahun ini bermula dengan Hari Kelahiran Nabi SAW.

Kalau di Mansurah suasana sangat meriah. Tadi pukul 1 pagi keluar ke kedai kebab untuk cari sedikit bahan kunyah tapi malang tidak dapat beli sebab manusia terlalu ramai di kedai.

Tidak pasti mereka gembira berkumpul kerana kedatangan cuti musim sejuk atau kerana hari ini ialah hari kelahiran Nabi SAW. 

Bersimpang siur perasaan bila menyambut hari yang besar ini terutama bila teringatkan hubungan diri sendiri dengan Nabi SAW.

Banyak yang kita tahu tentang kehidupan Nabi SAW. Hadis-hadis pun banyak yang kita belajar. Tentang akhlak Nabi SAW, ibadat, dakwah dan kesungguhan Baginda SAW  menjaga Islam, tapi malang kalau tahu ini berkadar songsang dengan amal.

Rugi bila buah dari pohon ilmu yang kita tanam tidak berapa berbuah. Orang kata pokok yang kita tanam kalau tidak berbuah baik tebang saja.

Kadang-kadang ada juga persoalan yang datang menyoal.

Bila mahu tekun dan serius dalam beramal dengan apa yang kita tahu tentang pesanan Nabi SAW?

"Belum tibakah waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk secara khusyu' mengingati Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan (kepada mereka)..." Al Hadid, 16.

Ada beberapa perkataan daripada Nabi SAW dan para ulama dalam masalah antara ilmu dan mengamalkan ilmu.

“Perumpamaan orang yang mengajari orang lain perkara kebaikan tetapi melupakan dirinya ( tidak mengamalkan ) laksana lilin yang menerangi manusia sementara dirinya terbakar.” Al Hadis.

"Ilmu bukanlah banyak berbicara, tetapi ilmu adalah takut kepada Allah" Ibnu Mas'ud.

“Aku dapati diriku bersemangat untuk belajar sehingga ilmu memberikan aku segala-galanya. Tetapi aku mendapati diriku hanya sibuk dengan belajar ilmu dan aku pun berteriak, apa manfaatnya ilmu bagi dirimu? Di manakah rasa takut, rasa khuatir, dan kesedaran?” Imam Ibnu Jauzi.

“Sangat hairan lisan yang mengajak orang kepada kebaikan, hati yang mengetahui kebaikan, namun perbuatannya menyalahinya (perkataan dan hatinya).” Imam Hasan Al Basri.

“Aku bertemu dengan para masyayikh (guru) dalam keadaan yang berbeza-beza. Mereka tidak sama dalam keilmuan. Yang paling banyak memberi manfaat kepada persahabatanku dengan mereka ialah yang paling banyak mengamalkan ilmunya, sekalipun yang lain lebih alim daripadanya.” Imam Ibnu Jauzi.

Pohon sudah ada tunggu untuk keluar buahnya sahaja.

Salam Maulid Ar Rasul SAW.

Rujukan : Keutamaan dan Kelebihan Menuntut Ilmu karya Abul Qa’qa Muhammad bin Shalih Alu Abdillah terjemahan oleh Nurul Mukhlisin.

No comments:

Post a Comment

Catatan lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...