Sunday 5 October 2014

Pengalaman di Masjid Masakin.

Bersama Sheikh Yahya Azab, khatib Masjid Masakin dan juga seorang profesor di universiti mansurah, selepas selesai solat sunat Idil Adha.

Walaupun uzur, Sheikh Yahya tetap turun solat berjemaah di masjid setiap lima waktu. Rumahnya di tingkat 3 atau 4.

Kami sempat bertadarus dengan anaknya yang kami panggil Sheikh Abdul Rahman selama setahun lebih.

Tadarus dan tasmi' dengan Sheikh Abdul Rahman kami buat setiap pagi lepas solat subuh di masjid masakin.

Kami akan bertadarus dulu. Kemudian salah seorang daripada kami akan beri tazkirah bertadabur ayat yang kami baca. Tahun pertama di mesir pada masa tu memang bahasa arab kami berterabur. Tapi sheikh positif dan tidak lemahkan semangat kami. Lepas tazkirah dan tadabur kami akan mula tasmi'. Habis tasmi' kami baca atau hafal Al Quran.

Setiap kali kami khatam bacaan Al Quran , Sheikh Abdul Rahman akan jemput kami untuk makan di rumahnya.

Saya kira sepanjang saya bertadarus dengan Sheikh Abdul Rahman, kehidupan pada waktu tu sangat produktif sebab kami mesti bangun awal untuk bersiap ke masjid masakin setiap pagi. Bila awal pagi kita mulakan dengan amal kebaikan insyaAllah seluruh hari tersebut akan jadi positif.

Sheikh Abdul Rahman seorang yang istiqamah dengan i'tikaf di masjid lepas subuh. Beliau selalu ingatkan kami tentang ganjaran pahala umrah yang sempurna bagi mereka yang duduk berzikir lepas solat subuh hingga terbit fajar.

Pada hari Jumaat Sheikh Abdul Rahman akan ke masjid seawal jam 8 pagi, selepas balik dari iktikaf. Katanya orang yang lewat ke solat Jumaat dapat pahala yang sedikit seperti yang diceritakan dalam hadis Nabi SAW.

Cuma kesempatan kami bertadarus dengan Sheikh Abdul Rahman bertahan setahun lebih saja sebab Sheikh Abdul Rahman sambung belajar di Norway. Semalam saya tanya Sheikh Yahya, dia beritahu tidak pasti bila anaknya itu akan pulang.

Saya belajar satu perkara daripada pengalaman ini, iaitu untuk istiqamah berada dalam ketaatan, kita perlukan seseorang dan kumpulan yang dapat mendorong kita melakukan amal soleh.

No comments:

Post a Comment

Catatan lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...