Saturday 28 December 2013

Catatan kelas Syeikh Mustafa An Nadawi.

Kelas dimulakan pada pukul 1.45 petang. Sepatutnya kelas mula pada pukul 1 ptg. Kebetulan hari tu ada seorang ulama dari Dumyat datang ziarah Syeikh. Jadi kelas terpaksa mula lewat.

Kelas bacaan hadis Sohih Muslim ini diadakan di maktabah Syeikh di Talkha, lebih kurang 15 minit perjalanan dengan teksi dari kawasan Gala'.

Hari tu kami sempat baca bab doa dan istighfar. Bacaan ialah sambungan daripada kelas sebelum ni sehingga tamat bab doa dan istighfar.

Seperti biasa, bacaan hadis dengan Syeikh ialah bacaan secara terus dan Syeikh hanya menghuraikan beberapa hadis tertentu yang memerlukan kepada huraian.

Ada beberapa huraian daripada Syeikh sewaktu mensyarahkan hadis2 dalam bab ini. Antaranya ialah Syeikh mengatakan seorang daie wajib jadi seorang Az Zakir, iaitu seorang yang kuat berzikir kepada Allah. Kerana hidayah itu ialah milik Allah, dan Allah akan memberi hidayah kepada manusia melalui perantaraan orang yang dekat kepadaNya.

Satu perkara yang menarik perhatian saya ialah bila Syeikh kata hidup kita ini berkat bila kita sentiasa berdamping dengan hadis Nabi Saw. Keberkatan dalam berumahtangga, keberkatan dalam urusan rezeki, dan apa sahaja urusan hidup kita, insyaAllah akan diberkati jika kita sentiasa berdamping atau menghadiri bacaan hadis Nabi Saw daripada sunan sittah.

Betapa kita mesti tanam satu cita2 untuk mendalami atau paling kurang menamatkan bacaan sunan sittah sebelum kita meninggalkan dunia ini. Semoga Allah makbulkan cita2 ini.

No comments:

Post a Comment

Catatan lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...