بسم الله الرحمن الرحيم
Di Masjid Jamal biasanya ada satu kumpulan yang duduk baca
Al Quran selepas solat Subuh hingga masuk waktu solat Dhuha. Mereka ini
kadang-kadang berbeza pandangan tentang satu2 isu. Sebagai contoh mereka pernah
berbeza pandangan dalam masalah tajwid, masalah fiqh dalam solat dan
kadang-kadang masalah politik Mesir.
Bila timbul perdebatan tentang satu2 isu kadang2 perdebatan
boleh berlanjutan sehingga mengambil masa yang panjang.
Kadang2 perdebatan itu dapat diselesaikan dengan baik. Kadang-kadang
pula perdebatan itu menjadi panas sehingga mereka akan panggil imam kalau
kebetulan pagi tersebut imam ada di masjid untuk terangkan perselisihan
pendapat mereka.
Di sini ada beberapa kemungkinan :
Situasi 1 :
Mereka berdebat pada isu yang kesemua ahli dalam tu tidak
tahu. Mereka tahu yang mereka tidak tahu tapi mereka tetap berbahas tanpa
berlandaskan kepada sumber ilmu yang betul. Akhirnya mereka berpegang pada
jawapan yang tidak tepat. Mereka tidak berusaha untuk tanya kepada orang yang pakar
dalam masalah tersebut, sebaliknya kekal berpegang kepada jawapan yang tidak
betul itu sehingga membawa kepada amal yang tidak betul.
Sebagai contoh kalau masalah itu ialah masalah tajwid maka
bacaan Al Quran mereka akan salah. Kalau masalah itu ialah masalah fiqh dalam
solat maka solat mereka mungkin tidak sah. Begitulah seterusnya.
Situasi 2 :
Mereka berdebat pada satu persoalan yang semua ahli dalam tu
tidak tahu apakah sebenarnya jawapan yang betul. Mereka membuka ruang untuk masing-masing
mengeluarkan pandangan menurut andaian sendiri tetapi mereka tidak berpegang
kepada mana2 jawapan sebaliknya mereka kekalkan pandangan yang pelbagai itu sebagai
satu hipotesis atau andaian jawapan.
Mereka ambil masa untuk rujuk orang yang pakar untuk
mendapatkan jawapan yang sebenar. Bila sudah ada jawapan daripada mereka yang
pakar berdasarkan sumber ilmu yang betul maka mereka akan datang keesokan hari
dan berkongsi dengan ahli yang lain tentang jawapan tadi. Dalam contoh di atas
mereka bertanyakan persoalan yang sukar tadi kepada imam masjid.
Situasi 3 :
Salah seorang daripada mereka ialah pakar dalam bidang yang
menjadi perselisihan. Sebagai contoh mereka berselisih pendapat tentang masalah
bacaan tajwid dalam Al Quran. Salah seorang daripada mereka ialah guru Al
Quran. Jadi, perselisihan pendapat tadi dapat dirungkaikan oleh guru Al Quran itu
dengan baik pada masa itu juga.
Komentar :
Perkara yang sama juga berlaku dalam kehidupan harian kita. Boleh
jadi perkara ini turut berlaku dalam usrah yang kita bawa, atau group
FB/whassup yang kita uruskan.
Untuk situasi 1, jika kesemua ahli tidak tahu jawapan yang
betul maka mereka mestilah merujuk persoalan tadi kepada orang yang tahu. Jawapan
terbaik kepada persoalan yang kita tidak tahu ialah tidak tahu. Langkah yang
mesti diambil ialah seperti dalam situasi 2. Salin persoalan tadi dan tanyakan
kepada orang yang tahu.
Allahu a’lam.
No comments:
Post a Comment