بسم الله الرحمن الرحيم
Hukum berubat dengan menggunakan insulin yang diekstrak daripada
khinzir.
Telah sepakat para fuqaha bahawa keseluruhan anggota khinzir
adalah haram untuk dimakan dan digunakan untuk tujuan perubatan ketika dalam
keadaan “ikhtiar” ( iaitu dalam keadaan mampu memilih dan bukan dalam keadaan darurat).
Hukum yang diambil oleh para fuqaha ini boleh jadi kerana
salah satu daripada 2 sebab.
Sebab yang pertama adalah kerana seorang muslim itu
diharamkan daripada berubat dengan ubat-ubatan yang diambil daripada perkara
yang diharamkan. Kerana telah sepakat para ulama bahawa seluruh anggota tubuh
khinzir adalah haram dimakan, dan ini termasuk pankreas, iaitu organ yang
diekstrak untuk diambil insulin.
Sebab yang kedua adalah kerana seorang muslim itu diharamkan
daripada menggunakan ubat-ubatan yang diambil daripada bahan-bahan najis. Kerana
telah sepakat para ulama bahawa seluruh anggota tubuh khinzir adalah najis, dan
ini termasuk pankreas iaitu organ yang diekstrak untuk diambil insulin.
Para fuqaha berselisih pandangan tentang berubat dengan menggunakan
bahan yang diharamkan dan bahan bernajis kepada 2 pandangan.
Pandangan pertama : ulama yang berpandangan bahawa harus
hukumnya untuk berubat dengan menggunakan bahan yang diharamkan dan bahan bernajis.
Pandangan ini dipegang oleh sebahagian ulama mazhab Hanafi
yang berpandangan harus untuk berubat dengan perkara haram, sekiranya
dimaklumkan oleh seorang doktor muslim bahawa bahan haram tadi mampu untuk
mengubati penyakitnya, dalam masa yang sama tidak ada ubat-ubatan halal lain
yang mampu menyembuhkan penyakitnya.
Pandangan yang sama juga dipegang oleh ulama mazhab Syafie
yang mengatakan harus hukumnya untuk berubat dengan ubat-ubatan yang ada bahan
najis yang tidak memabukkan dengan mematuhi beberapa syarat berikut :
1.
Tidak ada ubat-ubatan halal
dan bersih yang dapat mengubati penyakitnya.
2.
Hendaklah orang yang
mengubati (doktor) itu tahu tentang disiplin ilmu perubatan dan dia tahu bahawa
penyakit itu tidak akan dapat sembuh melainkan jika terpaksa menggunakan ubat
tersebut.
3.
Telah terbukti sebelumnya
bahawa ubat tersebut adalah berkesan sama ada melalui eksperimen atau
pengalaman perubatan, ataupun diberitahu oleh seorang doktor muslim tentang
mujarab ubat tersebut.
Pandangan yang sama juga dipegang oleh ulama mazhab
Zahiriah. Mereka berpandangan adalah harus untuk berubat dengan menggunakan
bahan haram atau bahan najis, sama ada bahan itu diambil daripada khinzir atau
bangkai, atau diambil daripada darah atau arak.
Pandangan kedua : ulama yang berpandangan bahawa haram berubat
dengan bahan-bahan najis.
Pandangan ini dipegang oleh jumhur ulama mazhab Hanafi.
Manakala bagi ulama mazhab Maliki pula, mereka berpandangan
bahawa diharuskan untuk berubat dengan bahan najis sama ada untuk anggota luar
badan atau anggota dalam, dan tidak dibenarkan untuk berubat dengan perkara-perkara
yang haram. Pendapat yang sama juga dipegang oleh sebahagian ulama mazhab Syafie.
Walau bagaimanapun, Imam An Nawawi mengatakan bahawa pandangan ini adalah pandangan
yang pelik, kerana sesungguhnya adalah haram secara mutlak untuk berubat dengan
bahan-bahan najis.
Mazhab Hanbali juga berpandangan bahawa haram hukumnya untuk
berubat dengan bahan-bahan yang diharamkan.
Allahu a'lam.
Disediakan oleh :
Muhammad Nabil bin Abdullah
Tahun 6 Fakulti Perubatan Universiti Mansurah.
Rujukan :
مواد نجسة في الغذاء والدواء , بحث فقهي مقارن , الأستاذ الدكتور
عبدالفتاح محمود إدريس